عمق دید («رشدنامه» سابق)

{ تحلیل و تبیین مسائل مهم سیاسی-اجتماعی روز و مباحث معرفتی، با هدف عمق‌بخشی به دانسته‌ها}



ریشه این مطلب (راهی برای دسترسی راحت به تمام مطالب مرتبط با موضوع فعلی) :

رشد معرفتی در عرصه های :   آرمان گرایی و انقلابی گری الزامات انقلابی بودن « بصیرت » و استقامت » مطلب دوم :

(بازنشر در:عمارنامه - نقل قول - حرف تو)

*** این مطلب کامل نیست و به تحلیل و بررسی بیشتری نیاز دارد ***

(لطفا همه مخاطبان، کسانی که این مطلب رو خوندن یا نخوندن،

به اطلاعیه ای که در انتهای مطلب اومده، مراجعه کنن.)

اگر بعضی از خواص جبهه حق در دفاع از «نایب» امام زمان که مسلم بن عقیل بود،

درست عمل میکردن، شاید «تمام» ورقها برمیگشت ...

بعضی ها پای رکاب «مسلم بن عقیل» نیومدن، خودشون رو «نگه» داشتن برای اینکه به «امام حسین» برسن ...

از رفتار این افراد هم باید سوال کرد ...

اگر اونها پای مسلم ایستاده بودن،

روشنگرییی که بعد از «کربلا» پدید اومد، در پی «شهادت اونها» پای رکاب مسلم بن عقیل پدید می اومد

و باعث میشد اونهایی که «بعدا» قیام کردن، «الان» به یاری حسین برخیزن ...

چراکه تا کسی برای حق «قیام نکنه»، «مقدار» مظلومیت و محبوبیت حق و پستی باطل «مشخص نمیشه»

و عوام هم متوجه حقیقت نمیشن که بخوان استقامت کنن ...

این مطلب کامل نیست و به تحلیل و بررسی بیشتری نیاز دارد...

بعد از کامنت یکی از مخاطبان مبنی بر وجود ابهام در این مطلب، طی بررسی که کردم، متوجه این موضوع شدم که:

در عبارت « اگر بعضی از خواص جبهه حق ...» اگر منظور از جبهه حق، سپاهیان و یاران امام حسین(ع) باشن که در تقابل با یزیدیان که جبهه باطل لقب میگیرن، جبهه حق نامیده میشن، (که به احتمال زیاد همینطور هست) و به اون روایتی که سریال مختارنامه از اوضاع اون موقع کوفه نشون میداد، تکیه کنیم، اونجا دیدیم که اون دسته از خواص و بزرگان کوفه که خودشون رو به امام رسوندن و در جمع شهدای کربلا قرار گرفتن، جناب مسلم رو تنها نگذاشتن، بلکه تا خود اون شب آخر، در کنار ایشان بودن، اما در اون شرایط امنیتی خاصی که بر کوفه حاکم شده بود، همدیگه رو گم کردن...

با این اوصاف، و با توجه به سطح علمی بسیار بالای حاجاقا پناهیان که اطلاعاتشون دراین زمینه ها حتما خیلی بیشتر از امثال ما هست، حاجاقا یا در این سخنرانی به روایتی غیر از روایت پرداخته شده در سریال مختارنامه استناد کردن (که البته بنده اطلاعی از این چنین روایتی ندارم) ، که در اون روایت کسانی مثل حبیب بن مظاهر جناب مسلم رو واقعا تنها گذاشته باشن؛ و یا منظورشون، کسانی غیر از امثال حبیب بوده (که در مختارنامه چیزی در این باره ندیدیم) . شاید هم منظورشون از خواص جبهه حق، کسانی مثل سلیمان صرد بوده که به راحتی جناب مسلم رو در قیام ضد حکومت کوفه همراهی نکردن و تنها گذاشتن، با این استدلال که اگر الان ما قیام کنیم، اوضاع بهم میریزه و امام نمیتونن به کوفه بیان و این چیزها...

به هر حال، اینطوری این مطلب کامل نیست و سعی میکنم این مسأله رو پیگیری کنم و بعد از اینکه متوجه منظور حاجاقا شدم، در سایت اعلام کنم.

نظرات، به ترتیب قدیم به جدید (۱۰)

  • حطام حقیر دنیا
  • سلام و عرض خسته نباشی

    واقعا عجب مطلب مخ تیلیت کنی گفتن. من که خدایی هضمش برام سخته.

    البته باید خیلی روش فکر کرد تا بتونیم در شرایط فعلی گفته ایشون رو تطبیق بدیم.

    کاش یه مقدار در توضیحش مطالب ایشون رو می آوردید.

    با تشکر


    بنده:
    سلام
    این مطلب تک تک جملاتش مهمن. شاید ظاهر سنگینی داشته باشه، اما مفهوم رو به طور مشخصی میرسونه. عبارات پایانی مطلب، به نوعی نتیجه گیری از کل مطلبه. ضمنا کلمه های داخل گیومه ها، بار معنایی خاصی دارن؛ اگه به اونها خوب توجه کنید، مفهوم اصلی رو راحت تر متوجه خواهید شد.
    سلام
    مطلب شما با لینک زیر در "نقل قول" پاتوق وبلاگنویسان ارزشی  درج گردید
    http://naghleghol.ir/index.php/religion-2/2325-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%AF
    چشم به راه دریافت مطالب خوبتان هستیم
  • آنتی زیون
  •  سلام
    بسیار عالی .
    خیلی ها امروز نائب امام عصر روتنها گذاشتن و قبول ندارن آقا رو و میگن منتظر خود حضرت هستن وقتی بهشون میگم شما که نائب امام زمان رو قبول ندارید و  خود آقا هم بیاد هم همین هستید و جونتون رو براش نمیدید مطمئن باشید . باور نمیکنن .
    متشکر .
    بنده:
    سلام
    بله متأسفانه...
    التماس دعا
    سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/21697
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
    یا علی

    سلام      

    تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
    "
    بعضی کوفیان مسلم را تنها گذاشتند تا به امام برسند "
    با آدرس:http://harfeto.ir/?q=node/18207  
    در این سایت انتشار یافت.
    چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
    هدیه سایت "حرف تو" به شما:

    "امام خامنه‌ای (حفظه‌الله): شما جوانان خواهید توانست کشور و ملت را به اوج توفیق برسانید و الگو و نمونه کامل تمدن نوین اسلامی را تشکیل دهید."

    یا علی
    مقصود از این مطلب واضحه: یعنی امروز کسانی که خودشون رو برای ظهور آماده می کنند و می خواهند به امام زمان بپیوندند بهتر است (باید) نایب ایشون رو یاری کنند. حرف درستی ست.
    اما
    قیاس درستی نیست. چون امام عصر غایبند. و در جایی مثل کربلا یا ... ظهور نکرده و منتظر ننشسته اند. یاری نایب امام مهدی(عج) تنها در هنگام غیبت ایشان لازم است و در زمان ظهور پیوستن به امام واجب است.
    فارق از قیاس امروز و دیروز و درست یا غلط بودن دیدگاه آقای پناهیان:
    این مطلب به نوعی یاران عاشورایی امام حسین(ع) را که به فرموده معصومین(ع) و خود امام حسین(ع) نمونه اونها در تاریخ بشریت پیدا نمی شه رو "محکوم" می کنه. وقتی از امام رضا(ع) درخواست قیام بر علیه مامون رو می کنند و عاشورا رو مثال می زنند. ایشون به یاران بسیار نزدیک و وفادارشون می فرمایند: کدامیک از شماها مانند یاران حسینید؟ کدامیک از شما مانند حبیبید؟
    وقتی امام شیعه در صحرای کربلا تنهاست، ماندن در کنار نایب ایشون وجهی نداره وگرنه مانند خیلی از همین کوفیانی که در کنار مسلم ماندند، به عاشورا نمی رسیدند.

    بهتر است این آقا در بیان مطالبشون پاشون رو  فراتر از معصومین برندارند!!!!

    حسین(ع)، امام معصوم، انتخاب شده بود نه مسلمِ (ع) غیر معصوم. قیام امام معصوم پایدار تر از قیام غیر معصومه. اصلا تقدیر الاهی این بوده که "حسین(ع)" به قربانگاه بروند و تا انتهای تاریخ بشریت زنده بمانند. تا همه انسانها اعم از مسیحی، زرتشتی، مسلمان و ... به خاطر حسین(ع)، فرزند حسین(ع) رو یاری کنند.
    در همین امروز هم اگر مهدی فاطمه(س) ظهور کنند و فی المثل کنار کعبه باشند، عقلا جایز نیست که آقا رو تنها بگذاریم و نایب ایشون رو یاری کنیم.
    بنده:

    لطفا جواب رو که میتونه شبهات تون در باره این مطلب رو رفع کنه، کامل ، با حوصله و دقت بخونید:

    در مطلب اومده که اگر بعضی از خواص کوفه، جناب مسلم رو تنها نمیگذاشتن و یاری میکردن، قیامی که ابتدا کوفیان به همراه جناب مسلم برپا کرده بودند، ادامه پیدا میکرد و اون شب غم انگیز، شب تنهایی مسلم پیش نمی اومد، ابن زیاد تسلیم میشد؛ امام به کوفه می اومدند و حکومت اسلامی رو که همه ائمه به دنبال برپایی اون بودند، برپا میکردند و همه چیز تمام میشد و کلا سرنوشت تاریخ به گونه دیگه ای رقم میخورد.

    اینکه فرمودید این سخنان حاجاقا داره یاران عاشورایی امام رو محکوم میکنه، نه، این کوفیانی که در مطلب آمده، اشاره به دو گروه داره: 1.کوفیانی که نه به مسلم پیوستند، و نه به امام رسیدند. 2.کوفیانی که خودشون رو به امام رسوندند و بعد هم به بالاترین مقام رسیدند. بحث محکومیت نیست. اگر کسانی از کوفه بودن که بجای یاری نایب امام، خودشون رو به خود امام رسوندن و بعدش هم در خیل بی نظیرترین شهدای اسلام قرار گرفتن، ما اگر بخوایم به عملکرد این شهدای بزرگ تاریخ، نگاه کاربردی و درس آموز داشته باشیم، باید به همه جنبه ها توجه کنیم. یعنی فقط به خود روز عاشورا نگاه نکنیم. مثلا جناب زهیر، که تا قبل عاشورا، عثمانی مذهب بودند، یعنی شیعه و پیرو امام علی و امام حسن نبودند، خب ما وقتی بخوایم از ایشان صحبت کنیم، باید این را هم بگوییم و بعد از همراهی ایشان با امام و استقامت ماندگارشان در رکاب امام را هم بگوییم. بحث، اصلا بحث عیب جویی از اون بزرگواران یا حتی محکومیت و این چیزها نیست. بحث اینه که چون «کل یوم عاشورا...» ما میخوایم از گذشته، یک درس کامل و همه جانبه بگیریم...مطلب داره میگه یک عده ای از کوفیان بودند، مثل سلیمان صردها و جمع دیگه ای از خواص کوفه (درنظر داشته باشید که کوفه، شهر خواص جامعه اسلامی بوده...) ، همونطور که گوشه ای از این مسأله رو در مختارنامه هم دیدیم، مسلم بن عقیل رو که فرستاده ویژه و مورد اعتماد امام بود، به راحتی هرچه تمام تر تنها گذاشتند و حرف روی حرفش زدند... و اینطوری به چیزی که میخواستند (بعضی ها میگفتند اگر «ما» زودتر از رسیدن امام قیام کنیم، اوضاع بهم میریزه و دیگه امام نمیتونن وارد شهر بشن) هم، نرسیدند...

    اینکه فرمودید در زمان غیبت، یاری «نایب» امام لازم نیست و باید به خود امام بپیوندیم، درست نیست!... وقتی امام یک نفر رو نماینده خودشون میکنن (که مطمئنن بهترین گزینه ممکن رو که از شرایط لازم برای مدیریت برخوردار باشه، انتخاب و معرفی میکنن) ، اطاعت و پیروی از «نایب» ایشون، میشه در حکم اطاعت و پیروی از خود ایشون. به نظرم چیز واضحی هست...

    درمورد اینکه گفتید «وقتی امام شیعه در صحرای کربلاست....» : مسأله سر اینه که کوفیان در کنار مسلم نماندند... اگر میماندند، که قیام نوپایشان شکست نمیخورد و حکومت کوفه رو شکست میدادند و اصلا همه چیز عوض میشد... و فواصل زمانی اینطوری نبوده که اگر کسی درکنار نماینده امام می استاده، نتونه به امام برسه... امام منتظر جواب مسلم بودند. یا اگر قیام این خواص و بزرگان شهر، منجر به شهادتشون میشد، مردم کوفه به خودشون می اومدن و مقدار اهمیت اوضاع رو درک میکردن و چه بسا قیام میکردند و قیام موفقی هم میداشتند و اون موقع سپاه دشمن دیگه پشتوانش که حکومت کوفه باشه، رو از دست میداد و باز هم همه چیز...

    درمورد اینکه گفتید «قیام امام معصوم پایدارتر از قیام غیر معصوم هست» ، باز هم مسأله سر اینه که قیام پای رکاب نایب امام که غیر معصوم، اما واجد شرایط مدنظر امام بوده، در طول (و نه در عرض) قیام معصومه.

    امام وقتی بی وفایی کوفیان رو دیدند و به کربلا رسیدند، میتونستن تسلیم بشن، اما برای اصلاح امور و برای امر به معروف و نهی از منکر (هدفی که بعد از منتفی شدن برپایی حکومت معرفی شد) ، قیامشون رو ادامه میدن (تقدیر الهی اینجاست؛ این اصل مهم رو فراموش نکنیم که «ان الله لا یغیروا...» ؛ مردم اگر کم نمی آوردند، تقدیر الهی بر برپایی حکومت اسلامی پس از چندین سال از وفات پیامبر رقم میخورد...) .

    اینکه فرمودید: «در همین امروز هم اگر...» ، قیاس درستی نیست... اون موقع هم اگر حضرت آقا نایب امام باشند، ایستادن پای ایشان میشه «در طول» ایستادن پای خود امام... امام که به تنهایی نمیخواهند با «معجزه» همه کار بکنند... لشکر میخواهند؛ فرمانده میخواهند؛ نماینده در همه شهرها، استانها، مناطق، کشورها میخواهند؛ سرباز میخواهند. مگر یاری کردن امام چطوریست؟!

    ضمنا حاجاقا پناهیان (که به جرأت میتونم بگم در سطحی که قرار دارن، در حوزه تبیین دقیق مسائل و بصیرت افزایی و بیان شیوا و روان مسائل عمیق و اساسی دینی، در زمان ما بی نظیرند... شما هم به کتابهای ایشون حتما مراجعه کنید؛ واقعا جذب میشید) خیلی غیر مستقیم و کلی این سخنان رو فرمودند... این نتیجه گیری هایی که کردید، حتما برمیگرده به دقت در مطالعه و تلاش برای تحلیل مطلب.

    یک «ضمنا» دیگه: کتاب «انسان 250 ساله» مربوط به حضرت آقا رو اگه تاحالا نخوندید، حتما بخرید بخونیدش. عالیه...

    البته قبول دارم که این مطلب، یه خرده سنگین و خاص هست. نیاز به تحلیل بیشتری داره. و برای تطبیق دادن به زمان امروز، کار راحتی رو پیش رو نداریم. ریزه کاری های زیادی داره...

    تشکر از دقتی که در خوندن مطلب داشتید ؛ التماس دعای مخصوص...

    با سلام و تشکر از حوصله ای که به خرج دادید.
    به نظر می رسه شما در نظر من دقت کمی به خرج دادید. جسارتا فرمایشات شما شبهه ای را حل نمی کند. (شبهه ای مطرح نشده) با وجود درستی برخی نظرات شما اما مغلطه پنهانی در فرمایشان ایشان و خلط مبحثی در نظر شما دیده می شه.
    اجمالا برخی رو مطرح می کنم:

     بحث جناب پناهیان بر سر افرادی ست که به امام پیوستند نه کسانی چون سلیمان و ... که فتوا صادر کردند و مسلم را تنها گذاشتند. ایشان می فرمایند:

    اگر بعضی از خواص جبهه حق در دفاع از «نایب» امام زمان که مسلم بن عقیل بود،

    درست عمل میکردن، شاید «تمام» ورقها برمیگشت ...

    بعضی خواص جبهه حق یعنی بعضی از شهدای کربلا که از کوفه به امام پیوستند. (اگر برداشتم غلطه بفرمایید)
    اما چه کسانی از کوفه به امام پیوستند؟بحث استاد شما بر سر اینهاست: حبیب بن مظاهر، بریر و ...نه بر سر جمیع کوفیان شیعه.
    و در چه شرایطی به امام پیوستند؟
    اگر خاطر شریفتان باشد در همان مجموعه مختارنامه مسلم با این بزرگواران قرار می گذارد که چون مردم کوفه تنهایش گذاشته اند، با هم به امام بپیوندند. اما مسلم راه را گم می کند و جریانات دیگر. آنها هیچگاه مسلم را تنها نگذاشتند. مسلم بر سر قرارش نرسید و اگر برمی گشتند اصلا قیامی به پا نمی شد آن هم با چند نفر اندک، که بخواهد پایدار هم بماند. اصلا اگر قرار به تحول کوفیان پیمان شکنی که بعدا توابین شدند، بود که باید با همان کشته شدن مسلم هم که نایب امامشان بود غیرتی می شدند و به یاری امام می رفتند. پس این که جناب پناهیان ایشان را محکوم می کند، اشتباه هست و حرفی ذوقی ست. دقت بفرمایید که می گویند:

    بعضی ها پای رکاب «مسلم بن عقیل» نیومدن، خودشون رو «نگه» داشتن برای اینکه به «امام حسین» برسن ...

    از رفتار این افراد هم باید سوال کرد ...

    اگر اونها پای مسلم ایستاده بودن،

    روشنگرییی که بعد از «کربلا» پدید اومد، در پی «شهادت اونها» پای رکاب مسلم بن عقیل پدید می اومد

    این بعضی ها کی هستن؟ شفاف بگید ما هم بدونیم!
    اما فرضیه ای که شما فرمودید. اینکه اگر کوفیان پیمان شکن در کنار مسلم می ماندند و ... ابن زیاد تسلیم می شد و ... در عین اینکه حرف حقی است اما با توجه به توضیحاتی که دادم، از فحوای کلام ایشان که به خواص جبهه حق (جبهه امام حسین) اشاره می کنند یعنی همان شهدای کربلا، برداشت اشتباهی از کلام استاد بزرگورتان است و همین مغلطه پنهان است.
    جسارتا شما نظر خودتون رو به فرمایش ایشون تحمیل کردین.
    فرضا اگر کسانی غیر از حبیب و ... به یاری مسلم نرفتند و همین که مسلم اومد، به دیدار امام حسین شتافتند، نه به خاطر یاری نکردن مسلم بلکه یا به شوق دیدار امام یا به دلیل شرایط خاص کوفه و ... بوده نه به دلیل قبول نداشتن مسلم و ... ضمن اینکه باید نام اونها رو بگین و اینکه باید در تاریخ بررسی بشه که آیا اصلا به یاری مسلم نرفتند و چرا و تحت چه شرایطی به امام پیوستند. اینها باید موشکافی بشه تا بتونیم نظر درستی بدیم. (در این باره اگر توضیحاتی مستند از تاریخ دارید بفرمایید.)
    اما درباره قیاس نادرست و نایب امام زمان و ... که گفته بودم. اگر دقت بفرمایید بنده هیچ گاه نگفتم که یاری نایب امام واجب نیست. و یا اینکه یاری امام بی نیاز از ایجاد زمینه های لازم و یارگیری است!!!! اینکه عقلا حرف غلطی ست. ظهور امام زمان نیازمند بالا رفتن معرفت ها و زمینه سازی جدی ست. در این که حرفی نیست. اینکه گفتم قیاس درستی نیست. کاملا بدیهیه. چون شرایطی که تصویر کردم، متفاوته. بنده مخالف نایب امام زمان نیستم و موافق اینکه مثلا امام خمینی رو یاری نکنیم و خودمون رو برای امام زمان نگه داریم هم نیستم و عقلا هم درست نیست. و یا اینکه الان رهبری رو یاری نکنیم و ... یا اینکه بگم قیام ها در عرض هم است و ... خیر. قیام ها در طول هم است و اطاعت از ولی امر مسلمین در زمان غیبت واجب و ضروری. اما دقت بفرمایید که در پایم قبلی هم عرض کردم که در زمان "غیبت" نه زمان "ظهور". در زمان ظهور همه زمینه سازان ظهور اعم از نایب ایشان و ... شرعا و عقلا واجب است که به امام معصوم بپیوندند. حالا این پیوستن ممکنه که نوعش متفاوت باشه.
    و اینکه گفتم قیام معصوم پایدار تره در قیاس با قیام غیر معصوم بود. یعنی قیام فرضی مسلم. این همه قیام در تاریخ اسلام بوده. زید و مختار و توابین ... همه اینها هم خیرخواه بودند و می خواستند حکومت برپا کنند و به معصومین واگذار کنند(گرچه به نمایندگی از امام نبوده و یا شبهاتی هم در خلوص نیتشان هست) و همه هم حقیقتا مخلصانه شهید شدند اما هیچکدام پایدار نماند و باعث نشد همه ساله مردم کار و زندگی خودشون رو در ده روز محرم برای اونها تعطیل کنن حتی اگر قیام امام حسین هم نبود.
     قیام حسین(ع)  حقیقیتی فرازمینی، فرامکانی و فرازمانی ست. منظور من از این که گفتم قیام پایدارتره از باب همان حقیقت ازلی ست. نه این فرضیات و اعتبارات. البته این آخری در ظاهر خیلی ارتباطی به مطلب آقای پناهیان نداره ولی در حقیقت ارتباط بسیار ظریفی داره که خود آقای پناهیان هم قبول دارند.
    ضمن آنکه این انتقادات بنده خدای ناکرده از روی عناد یا خصومت با شخص آقای پناهیان نیست. بلکه به نظرم باید مستمعین ایشان که اغلب از دانشجویان هستند، حواسشان را جمع کنند که عقل (این موهبت الاهی) و دقت در سخنرانی ها را فدای تعبد یا تعصب و ... نکنند. ضمن اینکه خودم هر سال عاشورا و تاسوعا پای منبر دانشگاه تهران آقای پناهیان می نشینم.
    اما کتاب «انسان 250 ساله» انشالله در اولین فرصت می خونم.
    نهایتا اینکه با تشکر مجدد از مطلبی که گذاشتید و وقتی که به پاسخ اختصاص دادید
    امیدوارم تونسته باشم مقصودم رو برسونم
    محتاج دعای شماییم و امیدوار به حاجت روا شدنتان


    بنده:
    سلام. جوابتون متقاعدم کرد... دلیلی نداره که باز هم بر حرف خودم پافشاری داشته باشم... چراکه اصلا هدف این وبلاگ اینه که فضایی فراهم بشه که خود من و بقیه جوانان آرمانگرایی که واقعا نیاز به رشد روحی،معرفتی داریم، به این مقصود برسیم. این خوبه که مطالب با دقت واکاوی بشه؛ تحلیل بشه؛ این خیلی خوبه...
    ***
    من به اون نکته ظریف عبارت «اگر بعضی از خواص جبهه حق...» ، یعنی «جبهه حق» توجه نکرده بودم. بله، اگر منظور از جبهه حق، لشکریان امام باشند، -که همینطور هم باید باشه- دیگه متوجه امثال سلیمان صردها نمیشه... پس حاجاقا پناهیان که به هرحال از سطح بالایی از علم برخوردارن -که من و شما در این با هم موافق هستیم- احتمالا یا به روایت دیگه ای درمورد اون شرایط تکیه کرده اند (روایتی غیر از مختارنامه، که اونجا دیدیدم امثال حبیب، و مسلم همدیگه رو گم کردند) و بر اساس اون روایت (که بنده اطلاعی ازش ندارم) این مسأله رو فرمودن؛ و یا به کسان دیگه ای غیر از امثال حبیب اشاره دارن ( همانی که شما هم نسبت به آن اظهار بی اطلاعی کردید). پس خوبه که به نحوی از ایشان این مسأله رو جویا بشیم که دقیقا منظورشون چی بوده؟ چون خیلی بعید به نظر میرسه که فردی مثل ایشون در تلویزیون (و نه در یک منبر معمولی) سخنانی رو بگن که جای اینطور تردیدی درش وجود داشته باشه؛ سخنانی که من و شما اون رو اینطوری متوجه نشیم...
    درمورد بقیه مسائل هم که نظر من و شما یکی ست... (اما اگر پیام قبلی تون هم به قدرت و وضوح و البته به ظاهر خوب این یکی میبود، همون موقع مسأله حل میشد.)
    واقعا ممنون که اینقدر با دقت و حوصله این مطلب رو تحلیل کردید و بنده رو هم متوجه این مسأله کردید که در ادامه فعالیت وبلاگ، دقت بیشتری در آماده سازی مطالب داشته باشم.
    اینکه فرمودید از قدرت تحلیل درموقع استماع و خوندن سخنرانی ها استفاده کنیم و به تعصب و به قولی، مرید شدن روی نیاریم، بله درسته؛ و خود بنده هم همیشه این مسأله رو درنظر دارم و اصلا اعتقادم طوری نیست که بتونم همینطوری حرف کسی رو قبول کنم صرف اینکه اون رو قبول داشته باشم... من به حاجاقا پناهیان خودم «رسیدم»... هرچی که بیشتر از ایشون سخنرانی شنیدم و خوندم، تفکرشون بیشتر من رو جذب میکرد. اما این موضوع هیچوقت باعث نشده که بدون فکر و فقط برحسب علاقه صحبتهاشون رو بپذیرم... ان شاءالله که همه همینطور باشیم.
    ***
    ضمنا سعی میکنم که به این مسأله به نحوی در خود مطلب اشاره کنم. 
    ***
    از حرفهاتون اینطور برمیاد که دانشجوی دانشگاه تهران هستید؛ بله؟ اگه امکان داره بفرمایید چه رشته و مقطعی.
    التماس دعا
    سلام
    واقعا از تواضع علمی تون مسرور شدم. و مشخصه که فردی اهل دقت و جویای حقیقت هستید. بر خلاف خیلی از بچه مذهبی ها که سریع، موضع گیری می کنند و می خواهند بی منطق، معارضه کنند. (البته ما خودمان هم بچه مذهبی هستیم.)
    بله مطلب اولم کوتاه بود و شاید بیانی نامفهوم داشت.
    دانشجوی دانشگاه تهران نیستم ولی ساکن این کلان شهریم و در مراسمات محرم و یا شبهای نیمه شعبان از زمان کارشناسی "به شرط توفیق" شرکت می کنم.
    کارشناسی ام را مهندسی کامپیوتر تهران مرکز و ارشدم را فلسفه اسلامی دانشگاه قم بودم.
    موفق و پیروز باشید

    بنده:
    سلام
    اونی که اول فرمودید، نظر لطف شماست...
    موفق باشید؛ التماس دعا
    سلام
    شما نگفتید چه رشته و مقطعی هستید؟
    البته حدس می زنم مشهدی باشید.
    درسته؟
    بنده:
    سلام
    من دانشجوی کارشناسی مهندسی برق/الکترونیک هستم
    بله مشهدی ام. حتما از روی مطلب اطلاعیه مراسم بصیرت افزایی متوجه شدید
    سلام
    نه آن اطلاعیه که زدید ندیده ام
    بچه های معرفتی دغدغه مند اغلب در تهران و مشهد و اصفهان و قم هستند.
    مشهدی ها برخلاف تهرانی ها و اصفهانی ها "قُد" نیستند و انعطاف پذیرند. یعنی موضع گیری نمی کنند و مغرور نیستند. قمی ها هم با اینکه قد نیستند ولی راحت از حرفشان کوتاه نمی آیند.
    می ماند مشهد و اطرافش.
    بهر حال سلام ما رو هم به آقا برسانید و
    التماس دعای مخصوص

    بنده:
    سلام
    جالب بود......
    رفتم حرم چشم... همچنین التماس دعا
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی